Eesti ei ole religioosselt ja maalimavaateliselt homogeenne. Religioosne ja maailmavaateline mitmekesisus toob endaga kaasa pingeid, aga ka võimalusi. Usu- ja veendumusvabadusega seonduvad küsimused võivad lisaks eeltoodule kerkida mitmes kontekstis, nt hariduses (vt nt ka § 37 komm p-d 6 ja 34), töösuhetes ja teenuste pakkumisel (vt nt EIK lahendeid Kosteski vs.endine Jugoslaavia Makedoonia Vabariik, 13.04.2006; Thlimmenos vs.Kreeka, 06.04.2000; Eweida ja teised vs.Ühendkuningriik, 27.05.2013; Francesco Sessa vs.Itaalia, 03.04.2012; EL lahendeid G4S Secure Solutions, Case-157/15, 14.03.2017; Micropole SA, Case-188/15, 14.03.2017), isiku tuvastamisel (vt nt Mann Singh vs.Prantsusmaa, EIK 13.11.2008 ning Mann Singh vs.Prantsusmaa, ÜRO Inimõiguste Komitee 26.09.2013), andmekaitsel (vt nt Sisnan Işık vs.Türgi, 02.02.2010) ning sõnavabaduse kaitsel (vt nt I. A. vs.Türgi, 13.05.2005) jne.
Maailma avatus, rahvaste ränne, pagulaste teemad ja julgeolek on Eesti riigi ja avalikkuse ees tõstatanud uusi küsimusi. Islamiusuga seotud sümbolid on Euroopas ja mujal arutelu ja kohtuvaidluste sisuks olnud juba mõnda aega (vt nt Abercrombie & Fitch Stores, USA Ülemkohus 01.06.2015; N. S. vs.Her Majesty the Queen, jt Kanada Ülemkohus, 20.12.2012). Teiste sümbolite, ka näiteks enamusreligiooni, kristluse, sümbolite kandmine ja avalikus ruumis väljapanek on jõudnud mitme riigi kohtusse ja ka Euroopa Inimõiguste Kohtusse (vt nt Lautsi jt vs.Itaalia, 18.03.2011; Eweida ja teised vs.Ühendkuningriik, 27.05.2013; Multani vs.Commission scolaire Marguerite-Bourgeoys, 03.02.2006, Kanada Ülemkohus). Mitmed sümbolitega seotud kaasused on jõudnud ka ÜRO Inimõiguste Komiteesse (vt nt Hudoyberganova vs.Usbekistan, 18.01.2005). Tähelepanu tuleb juhtida asjaolule, et sümbolitega seoses, eriti islami sümblitega seoses on EIK ja ÜRO Inimõiguste Komitee lahendid sageli väga erinevad. Põhimõttelisi erinevusi on ka Euroopa riikide lõikes ning EL lahendites.
Riigil on kohustus garanteerida usu- ja veendumusvabadus, olles ise neutraalne ja erapooletu. Lahenduste otsimisel ja tulevases kohtupraktikas tuleb silmas pidada ülaltoodud PS-st, EIÕK-st ja teistest Eestile siduvatest rahvusvahelistest instrumentidest tulenevaid printsiipe, sh individuaalset usuvabadust ja kohustust mitte diskrimineerida. Probleem on selles, et kui hakata usuvabadust ühest otsast täiendavalt piirama, siis võib see kokkuvõttes mõjutada kõigi usu- ja veendumusvabaduse ulatust tulevikus. Sellele tõsiasjale juhtisid tähelepanu nt anglikaani kiriku juhid seoses Euroopa Kohtust tulnud väga vastuolulise ja palju kriitikat pälvinud lahendiga G4S Secure Solutions, C-157/15, 14.03.2017, mis puudutas pearäti kandmist töökohal. Väga kriitiliselt tuleb suhtuda ka argumenti, et pearättide või ka nt burkade/niqab’ide keelustamine on vajalik soolise võrdõiguslikkuse kaitseks (vt nt kohtunik Tulkensi eriarvamust kaasuses Leyla Sahin vs.Türgi 10.11.2005). Samuti tuleb suhtuda kriitiliselt ja kontekstipõhiselt julgeoleku tagamise argumenti. Need viimased kaks argumendid heitis kõrvale ka EIK oma palju kritiseeritud lahendis SAS vs.Prantsusmaa (01.07.2014). Nii ÜRO-s kui ka Euroopa Nõukogus on korduvalt juhitud tähelepanu sümbolitega seotud probeemidele, sh populaarsetele valearusaamadele, usuvabaduse ülepolitiseerimisele ning identiteedipoliitikas ärakasutamisele (vt nt Report of the Special Rapporteur on freedom of religion and belief, ÜRO, 17.01.2017 ning 29.12.2014; Resolution 1743 (2010) and Recommendation 1927 (2010) of the Parliamentary Assembly of the Council of Europe on Islam, Islamism and Islamophobia in Europe jne).