Et põhiõigused on subjektiivsed õigused, siis võib küsida, kas põhiõiguste kandja võib loobuda põhiõigusega garanteeritud kaitsest põhiõiguse adressaadi riivete vastu.
Õigusest loobumisest võib kõnelda nii laiemas kui ka kitsamas tähenduses. Loobumine laiemas tähenduses hõlmab kõik juhud, kui isik jätab oma õiguse teostamata. Näiteks võib põhiõiguse kandja mitte luua perekonda (§ 27 lg 1), mitte valida endale tegevusala, elukutset või töökohta (§ 29 lg 1), jätta osalemata koosolekutel (§ 47) või mitte astuda ühtegi mittetulundusühingusse (§ 48 lg 1). Kõigil neil juhtudel ei ole aga tegemist loobumisega kitsamas tähenduses. Loobumisega kitsamas tähenduses on seevastu tegu nt siis, kui keegi lubab politseil oma korteri läbi otsida, ilma et politseil oleks läbiotsimisorder (§ 33), või oma telefonile ilma kohtu loata pealtkuulamisseadme paigaldada (§ 43) või kui üksi elav kahtlusalune loobub § 21 lg 1 kolmandas lauses ettenähtud teavitamisõigusest, et tuttavad ei saaks teada tema arreteerimisest. Põhiõiguse kaitsest loobumine on õiguslikult relevantses tähenduses ainult loobumine kitsamas tähenduses. Loobumine kitsamas tähenduses hõlmab ainult need juhud, kui ilma põhiõiguse kandja tahteavalduseta oleks tegu põhiõiguse rikkumisega.
Loobumine põhiõiguse kaitsest on expressis verbis ette nähtud § 18 lg-s 2, § 24 lg-s 1, § 29 lg-s 2 ja §-s 42, kus PS tekstis on kasutatud väljendit “vaba tahe”. Seega on PS kohaselt vähemalt mõne põhiõiguse puhul võimalik nende kaitsest loobuda. Seejuures ei saa vaba tahte klausleid käsitada ammendava kataloogina. Kindlasti viitavad need sellele, et PS teksti koostajad pidasid vastavate põhiõiguste puhul loobumist selle põhiõiguse kaitsest lubatuks ja seega kehtivaks. Kui nt kedagi ei tohi tema vaba tahte vastaselt allutada meditsiini- ega teaduskatsetele (§ 18 lg 2), siis tähendab see, et vabatahtlike kallal tohivad teadlased katsetada. Siiski ei saa sellesse suhtuda kriitikavabalt, sest nt § 24 lg 1 puhul on kaheldav, kas seadusega määratud kohtu alluvusest (ebaseadusliku) kohtu alluvusse saab kedagi viia ka siis, kui isik sellega nõus on. Järelikult sõltub loobumise lubatavus millestki muust.
Loobumine põhiõiguste kaitsest peab olema võimalik ka siis, kui PS seda sõnaselgelt ette ei näe, sest põhiõiguse kaitsest loobumine on üks põhiõiguse teostamise viise. Põhiõigused on eelkõige isikute individuaalsed vabadusõigused riigi vastu ja vabadusest loobumine on vabadusõigusega kaitstud. Miks ei võiks koostööaldis tunnistaja lubada ilma läbiotsimisorderita oma kodu läbi otsida? Teiselt poolt on ilmne, et ka näiteks vabatahtlikke katsealuseid ei tohi teadlased surmata ega neile jäävaid tervisekahjustusi tekitada või et demokraatia toimimiseks peab olema keelatud loobuda aktiivsest valimisõigusest. Nende kahe äärmuse vahele jääb hall tsoon, kus ühest vastust on raske leida, näiteks eutanaasia puhul. Kui kaugele võib põhiõigustest loobumisel minna, tuleb otsustada proportsionaalsuse põhimõtte ja iseäranis kaalumise alusel. Kaalumisel tuleb arvesse võtta eriti seda, et põhiõigused ei ole ainult üksikisikute subjektiivsed õigused, vaid et põhiõigustel on olemas ka objektiivne külg. On olemas põhiõiguste minimaalne tase, mis on vajalik rahumeelseks ühiskondlikuks kooseksisteerimiseks. Põhiõiguste kandjad ei saa minna oma loobumistes nii kaugele, et seatakse ohtu minimaalne tase. Paraku võib selle taseme kindlakstegemine osutuda üksikjuhul üsna keeruliseks, sest puudub käega katsutav ja kergesti äratuntav miinimum. Kaalumisel tuleb arvesse võtta põhiõiguse individuaalset külge, st nõuet, et põhiõiguse kandja saaks võimalikult ulatuslikult teostada oma põhiõigust, nii nagu ta seda tahab. Kollektiivsetest hüvedest tuleb arvestada eelkõige demokraatia põhimõttega. Näiteks on kaheldav, kas demokraatia printsiibist lähtudes tohib loobuda valimisakti salajasusest (§ 60 lg 1 neljas lause), sest garanteeritud ja kõigi poolt järgitud salajasuse nõue on üks olulisi demokraatliku süsteemi funktsioneerimise eeldusi. Kaalumisel tuleb arvestada ka riive intensiivsust, põhiõiguse kaitsest loobumise kestust, kaitsest loobumise tühistamise võimalust ning loobumise vabatahtlikkuse määra. Kokkuvõttes tuleb kaalumisel arvestada:
1) loobutava põhiõiguse olemust,
2) PS aluspõhimõtteid, sh demokraatiat,
3) põhiõiguse riive intensiivsust (mida intensiivsem on riive, seda ebatõenäolisem on, et loobumine on kehtiv),
4) loobumise kestust (tähtajatu või tähtajaline loobumine),
5) loobumise tühistamise võimaluse olemasolu,
6) loobumise vabatahtlikkuse määra.
Põhiõiguse kaitsest loobumine on põhiõiguse piiride probleem. Näiteks kodu läbiotsimine on ka siis § 33 riive, kui see toimub korteriperemehe loal.
Näiteks leidis RKPJK, et vahekohtukokkuleppe sõlmimisega toime pandud loobumine põhiseaduslikkuse järelevalve taotluse esitamise võimalusest (§ 15 lg 1 teine lause) on PS-ga kooskõlas, kuna vahekohtukokkuleppe sõlmimist tuleb tõlgendada ühtlasi lubatava loobumisena õigusest pöörduda kohtusse ning esimesena nimetatud tahteavaldus on viimase osa (RKPJKm 05.02.2008, 3-4-1-1-08, p 6).